Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Arkivrutiner for anbud / tilbud

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

ARKIVRUTINER FOR ANBUDSKONKURRANSER

Gjelder for: Innkjøpskontoret og andre som skal foreta innkjøp

Godkjent dato av: Rådmann Ingrid Nordbø

Hele anskaffelsessaken skal dokumenteres skriftlig, inklusive møter og annen kommunikasjon med tilbydere. I en anskaffelse skal det også fortløpende føres en anskaffelsesprotokoll. Både anskaffelsesprotokollen, konkurransegrunnlaget, innkomne tilbuds- og anbudsdokumenter og skriftlig kommunikasjon mellom de som gjennomfører anskaffelsen og tilbyderne er saksdokumenter for organet. Dokumentasjonen er underlagt innsynsretten og skal dermed føres i journal. 

Dok. nr.

Dokument

Behandlende instans

Dokument-type

U. off. §

1.

Anskaffelsesprotokoll   (egen mal) (krav oppheves sannsynligvis vår 2016)

Saksbehandler

Dok X

Utleveres ikke før   meddelelse er utsendt.

2.

Konkurransegrunnlaget   m/vedlegg

 

Saksbehandler

Dok X

 

3.

Utlysning der relevant   (Nasjonal kunngjøring på Doffin)

Saksbehandler

Dok U

 

 

Servicetorg og   Dokumentsenteret får beskjed om at anbud er lagt ut og frist for innlevering   (1 uke før fristutløp)

Saksbehandler

 

 

4.

Tilbudsbrev (Journalføres   etter anbudsfristens utløp og før innstilling lages.)

Dokumentsenteret

Dok I

§ 13

5.

Evaluering/Innstilling/Begrunnelse.   Må inneholde de vurderinger som er gjort ifm. poengtrekk mv.

Saksbehandler

Dok X

§ 13

6.

Meddelelsesbrev (sendes   alle leverandører)

  1. Må inneholde begrunnelse for de relative fordelene og        egenskapene ved valgt tilbud (ikke bare tabell med poengsum)
  2. Informere om karenstid
  3. Informere om klagemuligheter

Saksbehandler

Dok U

 

7.

A: Eventuelle klager eller   spørsmål fra leverandører

B: Svar på klage eller   spørsmål

A: Dokumentsenteret/

Saksbehandler

B: Saksbehandler

A: Dok I

 

B: Dok U

 

8.

Signert kontrakt i de   saker der disse foreligger

Saksbehandler

Dok I

§ 13

9.

Meddelelse om opsjonsbruk   i de tilfeller der dette er relevant

 

 

 

10.

Eventuelle prisjusteringer

Saksbehandler

Dok I

§ 13

 

Anskaffelsessak avsluttes

 

- Ansvarlig virksomhet oppretter ny sak.

  • Anskaffelsessak – generell sak arkivkode 601
  • (Gjelder anbudet kontor- og datateknisk utstyr – arkivkode 630.
  • Overvåknings- kontroll- alarmutstyr – arkivkode 660.
  • Transportmateriell (leasing av biler) 650.

- Arkivsak opprettes senest ved utlysning av konkurransen (utlysning på Doffin).

- Prinsipper:

  • Forholdsmessighet – større innkjøp – høyere krav til dokumentasjon. Krav til konkurranse, likebehandling, ikke-diskriminering, god forretningsskikk, forutberegnelighet, gjennomsiktighet og etterprøvbarhet.

- Utgående dokumenter og interne notat skrives av saksbehandler. Interne notat sendes elektronisk til intern mottaker.

- Utgående dokumenter sendes som e-post fra ESA forutsatt at mottakers e-post adresse er lagt inn i partsregisteret.

- Det er spesielt viktig å endre journalstatus til E for interne notat (NOT-N og NOT-X), da de ellers ikke vil bli sendt elektronisk til mottakeren.

- Arkivering av inngående e-post som sendes direkte til saksbehandler skjer ved bruk av ”Arkiv Plug-in”. Dokumentsenteret utarbeider rutine for å søke opp dokumenter som har status ”S” og journalfører disse i saksen.

Journalføring og arkivering av anskaffelsessaker

Skal anskaffelsessaker journalføres?

Hele anskaffelsessaken skal dokumenteres skriftlig, inklusive møter og annen kommunikasjon med tilbydere. I en anskaffelse skal det også fortløpende føres en anskaffelsesprotokoll. Både anskaffelsesprotokollen, konkurransegrunnlaget, innkomne tilbuds- og anbudsdokumenter og skriftlig kommunikasjon mellom de som gjennomfører anskaffelsen og tilbyderne er saksdokumenter for organet. Dokumentasjonen er underlagt innsynsretten og skal dermed føres i journal.

Se for øvrig: http://www.anskaffelser.no/